Розробка уроків

1. Навчальні програми для роботи в спеціалізованому  навчальному закладі


1. Навчальні програми для роботи в спеціалізованому  навчальному закладі

Автори: В. І. Рогач, Я. В. Войтович, В. В. Виноградов, М. М. Руденко, О. К. Наухатько, Андрій Ребрина

 ВАРІАТИВНИЙ МОДУЛЬ

САМБО

Пояснювальна записка

Модуль «САМБО» для загальноосвітніх навчальних закладів є складовою навчальної програми предмету «Фізична культура» для загальноосвітніх навчальних закладів, який включає в себе оздоровчу спрямованість, елементи загальної фізичної підготовки, техніки і тактики, а також виховні аспекти. Основний зміст модуля відповідає головним завданням програми, формуючи через навчання САМБО стійкий інтерес школярів до занять фізичною культурою зокрема та здорового способу життя взагалі.

САМБО – це унікальна система підготовки повноцінної самозахисної фізично-прикладної функціональності організму людини.

Ціннісні орієнтири, закладені в основу програмного матеріалу, впливають на такі важливі сторони сприйняття світу як моральна, естетична, ціннісна, правова оцінка, мотивація вчинків, затребуваних сучасним українським суспільством.

Зміст програмного матеріалу передбачає не тільки фізичний розвиток учнів, а й формування таких якостей особистості як активність, ініціативність, здатність до рефлексії та самооцінки, конкурентоспроможність, готовність навчатися протягом усього життя, здатність творчо мислити і знаходити нестандартні рішення, вміння ставити і досягати мети, вибирати життєві стратегії, вміння робити вибір і визначати наслідки, результати власної діяльності, вести конструктивний діалог, працювати в команді.

   Модуль «САМБО» складається з таких розділів: зміст навчального матеріалу та очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів. 

При цьому навчальний матеріал модуля адаптований до занять з учнями різного рівня підготовленості, передбачає загальноосвітню спрямованість і містить доступні елементи техніки САМБО.

Під час вивчення елементів техніки САМБО учні не займаються в парах. У них формуються певні рухові навички за допомогою спеціальних фізичних вправ, імітації дій під час проведення прийомів та використання спеціального обладнання (манекенів) для відпрацювання правильних технічних дій виконання прийомів.

Розділ «Зміст навчального матеріалу містить теоретичні відомості, загальну та спеціальну фізичну підготовку, техніко-тактичну підготовку.

  Розділ «Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів» зорієнтований на якісне засвоєння знань, умінь та навичок поданого матеріалу. Під час прийняття навчального нормативу учителем оцінюється виконання окремих вправ.

  До змісту модуля включені орієнтовні навчальні нормативи та перелік обладнання та індивідуального спорядження, яке необхідно для вивчення модуля.

  При навчанні технічних прийомів САМБО, необхідно на кожному уроці використовувати вправи загальної та спеціальної фізичної підготовки, а також дотримуватися методики послідовності вивчення спеціальних і підвідних вправ та прийомів САМБО.

  З метою профілактики травматизму на кожному уроці необхідно перевіряти місця проведення занять, дотримуватися вимог безпеки та методики навчання системи САМБО.

  У процесі навчання САМБО в 10-11 класах застосовуються наступні групи методів:

-          наочні (показ вправ, демонстрація вправ на схемі, манекені, екрані тощо);

-          словесні (розповідь, пояснення, вказівка, зауваження, переконання, бесіда тощо);

-          практичні (метод вправ та його варіанти: початкове вивчення технічних дій у цілому або частинами), метод багаторазового повторення (перемінний, інтервальний, ігровий, змагальний тощо).

          Після вивчення модуля у кожному навчальному році учні складають випробування (навчальні нормативи) для контролю якості засвоєння спеціальних вправ та елементів САМБО.

1-й (6) рік вивчення

Очікувані результати

навчально-пізнавальної діяльності учнів

Зміст навчального матеріалу

Теоретичні відомості

Знаннєвий компонент

Учень, учениця:

Знає і вміє презентувати інформацію про Олімпійський рух в Україні, успіхи видатних вітчизняних спортсменів олімпійців.

Знає і розуміє історію зародження і сучасний розвиток боротьби Самбо в Україні. Найвищі досягнення самбістів як успіх України на міжнародній арені. Роль і значення САМБО для підготовки військовослужбовців української армії. Значення Самбо, як елемента безпечної життєдіяльності людини.

Ціннісний компонент

Свідомо ставиться до власного здоров’я та здоров’я інших;

Володіє знаннями про надання першої допомоги при травмах і ударах.

Має сформоване стійке шанобливе ставлення до культури рідної країни, емоційно позитивної основи до історичної спадщини і до прояву здорового способу життя.

Дотримується вимог гігієни, правил безпеки та профілактики травматизму на заняттях фізичною культурою та САМБО.

 

Олімпійський рух в Україні, видатні успіхи вітчизняних спортсменів. Загальні уявлення про оздоровчі системи фізичного виховання. Зародження боротьби Самбо в Україні. Самбо під час ІІ Світової війни. Самбо і її кращі представники. Розвиток Самбо в Україні. Успіхи українських самбістів на міжнародній арені.

Роль і значення фізичної культури і єдиноборств для підготовки військовослужбовців української армії.

Фізична культура важливий засіб фізичного розвитку та зміцнення здоров'я людини. Поняття про ФК і спорт. Форми ФК як засіб виховання працьовитості, організованості, волі і життєво важливих умінь і навичок.

Самбо як елемент національної культури і забезпечення безпечної життєдіяльності людини.

Дотримання вимог безпеки на заняттях фізичною культурою і спортом.

Правила безпеки на заняттях з САМБО.

Гігієнічні правила на заняттях з САМБО.

Надання першої допомоги при травмах.

Загальна фізична підготовка

Ціннісний та діяльнісний компонент

Учень, учениця:

Виконує:

- вправи для м'язів і суглобів тулуба і шиї; вправи для м'язів і суглобів рук і ніг; вправи з обтяженням вагою власного тіла;

- вправи для виховання фізичних якостей: сили, гнучкості, швидкості, спритності, витривалості;

- розслаблюючі вправи для спини; вправи для ніг, стопи і гомілковостопного суглоба; вправи для спини, плечей і рук; вправи для попереку, тазу, пахової області і м'язів задньої поверхні стегна; вправи на перекладині; вправи для верхньої частини тулуба з використанням пояса; комплекс вправ для кистей, зап'ясть і передпліч.

- вправи для розвитку сили: піднімання, нахили, повороти, присідання, переповзання, ходьба, біг, згинання-розгинання рук в упорі лежачи.

- вправи на гімнастичній стінці; піднімання ніг до торкання рейки над головою;

- вправи з м'ячем «Медбол» різної ваги: перекидання з руки в руку; варіанти кидків і ловіння м'яча; кидки і ловіння м'яча в парах; вправи в положенні лежачи на спині: перекладати м'яч прямими руками з одного боку на інший; кидок м'яча вгору і ловіння руками; нахили з м'ячем у витягнутих вгору руках вперед, в сторони; повороти з м'ячем у витягнутих вперед руках вправо, вліво; кругові рухи тулубом з м'ячем у витягнутих вперед руках;                                                 

- елементи акробатики: стійки: основна, ноги нарізно, випад вперед, випад вліво (вправо), випад назад, присід, на колінах, на коліні, на руках, на передпліччях; «сіди»: ноги разом, ноги нарізно, кутом, зігнувши ноги, на п'ятах; упори: сидячи; лежачи; лежачи на зігнутих руках; перекати: вперед, назад, вліво (вправо); стрибки: ноги нарізно, прогинаючись, зігнувши ноги; перевороти: боком-вліво, вправо (колесо); повільний - вперед, назад; 

- лазіння по канату (за допомогою ніг, без допомоги ніг).

Ціннісний компонент

Дотримується правил безпеки під час виконання вправ.

 

 

 

Загально-розвиваючі вправи.

 

 

 

 

 

Стретчинг. Анатомічні та фізіологічні особливості стретчинга. Ознайомлення з зонами розтягування. Використання різних вправ стретчинга для збільшення рухливості в суглобах, запобігання травм. 

 

 

 

Вправи для розвитку сили.

 

 

 

Вправи на гімнастичній стінці.

 

Вправи з м'ячем «Медбол» різної ваги. Виконуються в русі по залу або на місці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Акробатика. Особливості навчання і вдосконалення елементів акробатики і акробатичних стрибків в умовах залу боротьби

 

Лазіння по канату (за допомогою ніг, без допомоги ніг).

Спеціальна фізична підготовка

Ціннісний та діяльнісний компонент

Учень, учениця:

Виконує:

Прийоми самостраховки:

-самостраховку на спину перекатом через партнера, варіювання складності виконання вправи змінюючи висоту перешкоди (партнер розташовується сидячи на п'ятах і в упорі на передпліччях, манекен, жердину і ін.);

- самостраховку перекатом через партнера, що знаходиться в упорі на колінах і руках.

- самостраховку на бік стрибком через руку партнера, що стоїть в стійці;

- самостраховку на бік перекидом в русі, виконуючи перекид-політ через партнера, який лежить на килимі або стоїть боком;

- самостраховку при падінні на килим спиною з основної стійки з обертанням навколо поздовжньої осі і приземленням на руки;

- самостраховку вперед на руки зі стійки на руках;

- самостраховку вперед на руки стрибком;

- падіння на руки стрибком назад;

- самостраховку на спину стрибком.

- Вправи для утримань. «Висідом» в одну і стрибком перехід в іний бік. Упор грудьми в набивний м'яч - переміщення ніг по колу. Всі види перевертання манекена з положення упору або лежачи.

- Вправи для виведення з рівноваги. Стоячи обличчям до партнера та з упором долонями в долоні поперемінно згинає й розгинає руки з поворотом тулуба.

- Вправи для підніжок. Випади в бік, те саме в русі, стрибком. Пересування вперед з випадами в бік (для задньої підніжки). Імітація задньої підніжки в одну і в іншу сторону. Стрибки з виносом ноги в сторону і постановкою на одне коліно. Присідання на одній нозі з виносом іншої в сторону, те саме вперед. Поворот кругом на одній нозі махом вперед в сторону іншою ногою. З партнером імітація повороту і постановки ніг перед ногами партнера. Стрибки з поворотом і постановкою на коліно.

Вправи для підсікання. Зустрічні махи руками і ногою. Ходьбу на зовнішній стороні стопи (підошва під кутом 90 ° до підлоги). Удар підошвою по стіні далекої від неї ногою (стати боком впритул до стіни). Підсікання по м'ячу (в парах або в колі, передаючи один одному м'яч ударом). «Очищення килима». Змітає дрібні предмети рухом типу підсічки (бічний, зсередини). Підсікання по манекену.

Вправи для зачепів. Ходьбу на внутрішній стороні стопи. Пересування гирі зачепом за дужку. Зачеп манекена: стопою, гомілкою (зовні, зсередини). Імітацію зачепу без партнера.

Вправи для підхватів. Махи ногою назад з нахилом, те саме перекидом вперед через плече. Імітацію підхоплення. Імітацію підхоплення з манекеном.

Вправи для кидків через спину. Поворот кругом зі схрещуванням ніг, те саме переступаючи через свою ногу. У гімнастичної стінки із захопленням рейки на рівні голови - поворот спиною до стіни до торкання сідницями. Захопленням стовпа (дерева) поворот спиною. Імітацію кидка через спину з манекеном. Перенесення манекена на стегні (спині), підбив тазом, спиною, боком.

Вправи для кидків через груди. Падіння назад з поворотом грудьми до килима. Кидок м'яча через себе в падінні назад (те саме з влучанням в ціль). Кидок манекена.

Ціннісний компонент

Дотримується правил безпеки під час виконання вправ.

 

 

 

Прийоми самостраховки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправи для утримань.

 

 

 

 

Вправи для виведення з рівноваги.

 

 

 

Вправи для підніжок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправи для підсікання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправи для зачепів.

 

 

 

 

Вправи для підхватів.

 

 

 

Вправи для кидків через спину.

 

 

 

Вправи для кидків через груди.

 

Техніко-тактична підготовка

Діяльнісний компонент

Учень, учениця:

виконує:

Утримання з різних положень (збоку, верхи, з боку голови, з боку ніг, зворотне, поперек).

Виведення з рівноваги (ривком, поштовхом, збиванням, розкрученням).

Задню підніжку.

Передню підніжку.

Підсікання (бічне, переднє).

Зачеп (гомілкою, зовні ззаду)

Кидок через стегно з різних положень.

Кидок через спину.

Підхват (під дві ноги, зовні)

Кидок «Млин».

Кидок через груди.

Перевертання з захопленням прийоми (ривком, поштовхом).

Больові прийоми: важіль ліктя, важіль плеча, вузол плеча.

Ціннісний компонент

Дотримується правил безпеки під час виконання вправ.

Виконання технічних дій (прийомів) імітаційно та за допомогою манекену.

 

Утримання з різних положень.

 

 

Виведення з рівноваги.

 

Задня підніжка.

Передня підніжка.

Підсікання.

Зачеп.

Кидок через стегно з різних положень.

Кидок через спину.

Підхват.

Кидок «Млин».

Кидок через груди.

Перевертання з захопленням прийоми.

 

Больові прийоми: важіль ліктя, важіль плеча, вузол плеча.

2-й (7) рік вивчення

Очікувані результати

навчально-пізнавальної діяльності учнів

Зміст навчального матеріалу

Теоретичні відомості

Знаннєвий компонент

Учень, учениця:

Знає та характеризує: інформацію про українську та міжнародну практиці з організації послуг для населення фізкультурно-спортивного та оздоровчого характеру. Компоненти основ культури здорового способу життя, шляхи, можливості і форми їх реалізації.

Знає і називає основи біомеханіки вправ САМБО, їх вплив на статуру, виховання вольових якостей.

Знає про прикладні аспекти САМБО та різні можливості системи САМБО.

Знає про згубний вплив шкідливих звичок на організм людини, про основи профілактики.

Знає і розуміє поняття про необхідну оборону, про правомірність застосування прийомів САМБО.

Ціннісний компонент

свідомо ставиться до власного здоров’я та здоров’я інших;

дотримується вимог гігієни, правил безпеки та профілактики травматизму на заняттях фізичною культурою та САМБО.

 

Компоненти основ культури здорового способу життя (фізична культура, культура рухів, культура дозвілля, культура поведінки, культура харчування). Різні практики з надання населенню послуг фізкультурно-спортивного та оздоровчого характеру.

Основи біомеханіки гімнастичних вправ і вправ Самбо. Їх вплив на статуру, виховання вольових якостей. Прикладні аспекти Самбо. Можливості системи Самбо як основи самозахисту, виживання в сучасному мегаполісі, підготовка до служби в

українській армії і силових структурах.

Спорт і спортивна підготовка.

Шкідливі звички, причини їх виникнення та згубний вплив на організм людини і його здоров’я. основи профілактики шкідливих звичок засобами фізичної культури. Правомірність застосування прийомів Самбо, поняття про необхідну оборону.

Загальна фізична підготовка

Ціннісний та діяльнісний компонент

Учень, учениця:

Виконує:

- Вправи для м'язів і суглобів тулуба і шиї; вправи для м'язів і суглобів рук і ніг; вправи з обтяженням вагою власного тіла для виховання фізичних якостей: сили, гнучкості, швидкості, спритності, витривалості.

- Розслаблюючі вправи для спини; вправи для ніг, стопи і гомілковостопного суглоба; вправи для спини, плечей і рук; вправи для попереку, тазу, пахової області і м'язів задньої поверхні стегна; вправи на перекладині; вправи для верхньої частини тулуба з використанням пояса; комплекс вправ для кистей, зап'ясть і передпліч.

- Вправи для розвитку сили: піднімання, нахили, повороти, присідання, переповзання, ходьба, біг, згинання-розгинання рук в упорі лежачи.

- Вправи на гімнастичній стінці; піднімання ніг до торкання рейки над головою.

- Вправи з м'ячем «Медбол» різної ваги: перекидання з руки в руку; варіанти кидків і ловіння м'яча; кидки і ловіння м'яча в парах; вправи в положенні лежачи на спині: перекладання м'яча прямими руками з одного боку на інший; кидок м'яча вгору і ловіння руками; нахили з м'ячем у витягнутих вгору руках вперед, в сторони; повороти з м'ячем у витягнутих вперед руках вправо, вліво; кругові рухи тулубом з м'ячем у витягнутих вперед руках.                                                 

- Елементи акробатики: стійки: основну, ноги нарізно, випад вперед, випад вліво (вправо), випад назад, присід, на колінах, на коліні, на руках, на передпліччях; «сіди»: ноги разом, ноги нарізно, кутом, зігнувши ноги, на п'ятах; упори: сидячи; лежачи; лежачи на зігнутих руках; перекати: вперед, назад, вліво (вправо); стрибки: ноги нарізно, прогинаючись, зігнувши ноги; перевороти: боком-вліво, вправо (колесо); повільний - вперед, назад.   

- Лазіння по канату (за допомогою ніг, без допомоги ніг).

Ціннісний компонент

Дотримується правил безпеки під час виконання вправ.

 

 

 

Загально-розвиваючі вправи.

 

 

 

 

Стретчинг. Анатомічні та фізіологічні особливості стретчинга. Ознайомлення з зонами розтягування. Використання різних вправ стретчинга для збільшення рухливості в суглобах, запобігання травм. 

 

Вправи для розвитку сили.

 

 

Вправи на гімнастичній стінці.

 

Вправи з м'ячем «Медбол» різної ваги (на місці і в русі).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Акробатика. Особливості навчання і вдосконалення елементів акробатики і акробатичних стрибків в умовах залу боротьби.

 

 

 

 

 

 

Лазіння по канату (за допомогою ніг, без допомоги ніг).

Спеціальна фізична підготовка

Діяльнісний компонент

Учень, учениця:

Виконує:

- Вправи для кидків через голову. Перекид назад з положення стоячи на одній нозі. У положенні лежачи на спині - піднімає манекен ногою, те саме перекидає манекен через себе. З манекеном в положенні лежачи на спині піднімає і опускає ногою (з захопленням за руки, шию, одвороти куртки).

- Прийоми самостраховки в ускладнених умовах: в русі, з підвищенням висоти падінь, на точність приземлення, з обмеженням можливостей (без рук, пов’язані ноги) і т.д.

- Прийоми самостраховки на твердому покритті (дерев’яна або синтетична підлога спортивної зали).

- Ускладнені спеціальні підготовчі вправи для техніки.

Використовує вправи в парах і трійках.

Володіє: технікою виконання спеціальних вправ самостраховки та системи САМБО.

Ціннісний компонент

Дотримується правил безпеки під час виконання вправ.

Спеціальні підготовчі вправи.

Повторення та удосконалення вправ, вивчених на попередніх етапах підготовки.

Вправи для кидків через голову.

 

 

 

 

 

Удосконалення різних прийомів самостраховки в ускладнених умовах.

 

 

Ознайомлення з прийомами самостраховки на твердому покритті (дерев’яній або синтетичній підлозі спортивної зали).

Ускладнення спеціальних підготовчих вправ для техніки.

Використання вправ в парах і трійках.

 

Техніко-тактична підготовка

Діяльнісний компонент

Учень, учениця:

виконує:

Задню підніжку з падінням. Задню підніжку з захопленням руки і шиї спереду-зверху. Задню підніжку під дальню ногу.

Передню підніжку з заведенням.

Передню підніжку з коліна з падінням. Передню підніжку з захопленням шиї.

Передню підніжку з захопленням руки і пояса.

Бічне підсікання схрестним захопленням рук.

Зачеп гомілкою з нирком під руку.

Зачеп стопою з падінням.

Утримання збоку лежачи. Утримання з боку голови із захопленням одворотів з-під рук. Утримання з боку ніг зворотне.

Кидок через голову упором стопою в живіт. Кидок через голову, скидаючи в сторону. Кидок через голову упором стопою в живіт поперек.

Кидок через голову упором в стегно зовні, скидаючи в сторону.

Кидок через спину захватом схрещених рук.

Кидок «Млин» з колін.

Кидок з захопленням ніг.

Больовий прийом важіль ліктя за допомогою ноги зверху.

Больовий прийом важіль ліктя противнику, що стоїть на колінах і руках сідаючи.

Ціннісний компонент

Дотримується правил безпеки під час виконання вправ.

Виконання технічних дій (прийомів) імітаційно та за допомогою манекену.

 

Задня підніжка.

 

 

Передня підніжка.

 

 

 

 

Бічне підсікання.

Зачеп.

 

Утримання.

 

 

Кидки.

 

 

 

 

 

 

Больові прийоми.

Орієнтовні навчальні нормативи

Рік вивчення

 

Навчальні нормативи

 

Рівень навчальних досягнень учнів

низький

середній

достатній

високий

1-й (6) рік вивчення

 

Човниковий  біг

4 х 9 м, сек. (3 спроби)

юн.

10,6 і більше

10,4 -10,2

10,2 -10,1

10,0 і менше

дівч.

11,8 і

більше

11,6 -11,4

11,2 -11,1

11,0 і менше

Стрибок у довжину з місця,  см (3 спроби)

юн.

190 і

менше

192 -200

205 -219

220 і більше

дівч.

165 і

менше

167 -170

172 -174

175 і більше

 Підтягування з вису на високій перекладині, кількість разів

юн.

9 і

менше

10-11

12-13

14 і більше

дівч.

3 і

менше

4-6

7-9

10 і більше

Згинання і розгинання рук в упорі лежачи на підлозі, кількість разів

юн.

15 і

менше

16-17

18-19

20 і більше

дівч.

9 і

менше

10-11

12-13

14 і більше

Піднімання тулуба в сід за 30 сек., кількість разів

юн.

13 і

менше

14-16

17-19

20 і більше

дівч.

10 і

менше

11-13

14-16

17 і більше

Біг з високого старту на 30 м, сек.

юн.

5,0 і більше

4,7-4,9

4,4-4,6

4,3 і менше

дівч.

5,3 і більше

5,0-5,2

4,7-4,9

4,6 і менше

Забігання на «борцівському мосту» по 5 разів вліво та вправо, сек.

юн./

дівч.

19 і

більше

17-18

15-16

14 і менше

Переворот з упору головою в килим на «борцівський міст» і назад 10 разів, сек.

юн./

дівч.

17 і

більше

15-16

13-14

12 і менше

Кидки манекена через стегно 10 разів, сек.

юн.

39 і

більше

35-38

31-34

30 і менше

дівч.

41 і

більше

38-40

34-37

33 і менше

2-й (7) рік вивчення

Човниковий  біг

4 х 9 м, сек. (3 спроби)

юн.

10,6 і більше

10,4 -10,2

10,2 -10,1

10 і менше

дівч.

11,8 і

більше

11,6 -11,4

11,2 -11,1

11,0 і менше

Стрибок у довжину з місця,  см (3 спроби)

юн.

190 і

менше

192 -200

205 -219

220 і більше

дівч.

165 і

менше

167 -170

172 -174

175 і більше

 Підтягування з вису на високій перекладині, кількість разів

юн.

9 і

менше

10-11

12-13

14 і більше

дівч.

3 і

менше

4-6

7-9

10 і більше

Згинання і розгинання рук в упорі лежачи на підлозі, кількість разів

юн.

15 і

менше

16-17

18-19

20 і більше

дівч.

9 і

менше

10-11

12-13

14 і більше

Піднімання тулуба в сід за 30 сек., кількість разів

юн.

13 і

менше

14-16

17-19

20 і більше

дівч.

10 і

менше

11-13

14-16

17 і більше

Біг з високого старту на 30 м, сек.

юн.

5,0 і більше

4,7-4,9

4,4-4,6

4,3 і менше

дівч.

5,3 і більше

5,0-5,2

4,7-4,9

4,6 і менше

Забігання на «борцівському мосту» по 5 разів вліво та вправо, сек.

юн./

дівч.

19 і

більше

17-18

15-16

14 і менше

Переворот з упору головою в килим на «борцівський міст» і назад 10 разів, сек.

юн./

дівч.

17 і

більше

15-16

13-14

12 і менше

Кидки манекена через стегно 10 разів, сек.

юн.

39 і

більше

35-38

31-34

30 і менше

дівч.

41 і

більше

38-40

34-37

33 і менше

 

Додаток 1

Орієнтовний перелік обладнання

з фізичної культури для вивчення модуля «САМБО»

№ з/п

Найменування обладнання

Кількість

1

Стінка гімнастична

1 компл.

2

Лавка гімнастична

6 шт.

3

Комплект матів гімнастичних (10 шт.)

1 компл.

4

Канат для лазіння 5м (зі страхувальним пристроєм).

4 шт.

5

Перекладина гімнастична

1 шт.

6

Палка гімнастична

20 шт.

7

Обруч гімнастичний

10 шт.

8

Скакалка гімнастична

20 шт.

9

Перекладина навісна універсальна

4 шт.

10

Бруси навісні

4 шт.

11

Снаряд «Дошка похила»

4 шт.

12

Гірка атлетична

1 шт.

13

Комплект гантелей гумованих (загальна вага 90 кг.)

1 компл.

14

Еспандер універсальний

10 шт.

15

Сходи координаційні для степ-тесту

4 шт.

16

Комплект Медбол (м’ячі набивні - вага 1 кг)                             

20 шт.

17

Комплект Медбол (м’ячі набивні - вага 3 кг)                  

20 шт.

18

Комплект Медбол (м’ячі набивні - вага 5 кг)                  

20 шт.

19

Килим для самбо (мати, покришка) в залежності від зала

1 компл.

20

Манекен борцівський (з руками)

10 шт.

21

Манекен борцівський (з руками та ногами)

10 шт.

22

Гума спортивна (7-8 м.)

10 шт.

23

Гирі    16, 20, 24, 32 кг                                 

5 компл.

24

Штанга (комплект)

3 компл.

25

Секундоміри                                                           

2 шт.

26

Рулетки                                                                   

2 шт.

27

Куртка Самбо (комплект червоного та синього кольору)

10 шт.

28

Набір поясів Самбо (червоного і синього кольору)

10 шт.

 

Додаток 2

КОРОТКИЙ СЛОВНИК ТЕРМІНІВ САМБО

Бічне підсікання - підсікання, в якій нога супротивника підбивається збоку.

Больовий - прийом, що змушує супротивника визнати себе переможеним в результаті больового відчуття, що викликається перегинанням, обертанням в області суглоба або тиском на сухожилля або м'язи.

Важіль - больовий прийом, що виконується шляхом перегинання руки або ноги в суглобі.

Важіль ліктя - больовий прийом перегинанням в ліктьовому суглобі.

Відповідний прийом - дія самбіста, яке має на меті добитися перемоги або переваги, в момент спроби противника провести прийом.

Відхват - кидок, при якому самбіст підбиває ногу супротивника ззаду задньою поверхнею своєї ноги.

Висока стійка - самбіст стоїть, гордо, тулуб розташовано вертикально.

Вузол - больовий прийом, що виконується шляхом обертання зігнутої руки або ноги в суглобі.

Вузол ногою - вузол в плечовому суглобі, що виконується з положення утримання збоку, зачепом передпліччя ближньої руки ногою знизу.

Вузол поперек - вузол, що виконується самбістом, лежачим поперек противника і обертовим в плечовому суглобі зігнуту руку противника передпліччям вгору (супінація).

Задня підніжка - кидок, що виконується з підставленням ноги до ніг (ноги) противника ззаду.

Задня підніжка - підсікання, в якій нога супротивника підбивається ззаду.

Захват - дія руками (двома або однією) з метою утримати або перемістити в певному напрямку окремі частини тіла супротивника.

Захват однойменний - захоплення правою рукою правої руки або ноги супротивника, також захоплення лівою рукою лівої руки або ноги супротивника.

Захват різнойменний - захоплення правою рукою лівої руки або ноги супротивника, також захоплення лівою рукою правої руки або ноги супротивника.

Захват важелем - захоплення для виконання перевертання, при якому самбіст захоплює з-під різнойменного плеча супротивника за передпліччя своєї руки накладеної на його шию.

Захват схресний - самбіст при захопленні схрещує руки або ноги супротивника.

Захват зовні - захоплення, при якому з іншого боку руки немає будь-якої частини тіла супротивника.

Захист - дія самбіста, що має на меті ліквідувати спробу противника виконати прийом.

Зачеп - дія ногою, якої самбіст підбиває ногу супротивника, затискаючи її між гомілкою і стегном.

Зачеп зсередини - кидок, що виконується зачепом різнойменної ноги противника зсередини.

Зачеп однойменний - кидок зачепом однойменної ноги супротивника зсередини.

Зачеп зовні - кидок, що виконується зачепом різнойменної ноги зовні.

Зачеп стопою - кидок, що виконується самбістом, який затискає зовні ногу супротивника між гомілкою і стопою.

Зачеп стопою зсередини - кидок, що виконується зачепом стопою однойменної ноги супротивника зсередини.

Зворотній захват - захоплення, при якому самбіст розгортає руку (руки) ліктем вгору або розгортається спиною до голови супротивника.

Кидок - прийом, що виконується самбістом, що знаходяться в стійці, який має на меті позбавити противника опори і змусити падати спиною на килим.

Кидок через стегно (кидок через спину) - кидок, що виконується за рахунок підбиття задньої або бічною поверхнею тазу, ніг або нижній частині тулуба противника.

Кидок через голову - кидок, що виконується самбістом, який, падаючи назад і упираючись ногою в живіт або ногу супротивника, перекидає його через себе.

Кидок через груди - кидок, що виконується самбістом, який, падаючи назад і прогинаючись, перекидає супротивника через себе.

Ліва стійка - самбіст варто, виставивши ліву ногу ближче до супротивника.

Лежачи - положення самбіста, при якому він спирається об килим чим-небудь, крім ступенів ніг.

Низька стійка - самбіст варто, зігнувшись, віддаливши таз від противника. Тулуб близько до горизонтального положення.

Перевертання - прийом, який має на меті привернути противника на спину з положення на животі або на четвереньках,

Передня підніжка - кидок, що виконується з підставленням ноги до ніг супротивника спереду.

Передня підсікання-підсікання, в якій нога супротивника підбивається спереду.

Підніжка - кидок, що виконується за допомогою підставляння ноги до ніг супротивника, щоб змусити його падати через підставлену ногу.

Підсад - кидок, що виконується за допомогою піднімання вгору і в бік ніг супротивника бічною або передньою частиною стегна.

Підсад гомілкою - кидок, що виконується за допомогою піднімання вгору і в бік ноги противника передньою або бічною частиною гомілки.

Підсікання - кидок, що виконується за допомогою підбиття ноги противника підошвеною частиною стопи.

Підсікання зсередини - підсікання, в якій однойменна нога супротивника підбивається зсередини.

Підхват - кидок, при виконанні якого самбіст підбиває спереду (однойменну) ногу супротивника задньою поверхнею своєї ноги.

Підхват зсередини - кидок, при якому самбіст підбиває різнойменну ногу супротивника зсередини задньою поверхнею своєї ноги.

Права стійка - самбіст стоїть, виставив праву ногу ближче до супротивника.

Прийом - дія самбіста, яке має на меті добитися перемоги або переваги над противником.

Стійка - положення самбіста, при якому він стоїть, торкаючись килима тільки ступнями ніг.

Техніка - сукупність способів (прийомів) нападу і захисту, що застосовуються самбістами для досягнення перемоги.

Утримання - прийом, який має на меті утримати противника протягом певного часу на спині, торкаючись його грудей своїм тулубом.

Утримання верхи - утримання сидячи на животі противника.

Утримання поперек - утримання противника лежачи поперек його грудей із захопленням далекої руки.

Утримання з боку голови - утримання, при якому самбіст, притискаючись тулубом до грудей противника, розташовується з боку його голови (головою до ніг).

Утримання з плеча - утримання лежачи грудьми на груди противника із захопленням руками його рук (за плечі).

Утримання збоку - утримання сидячи збоку від супротивника з захопленням шиї і ближньої руки.

Ущемлення - больовий, прийом, що виконується шляхом тиску променевої кісткою в області ахіллового сухожилля.

            Фронтальна стійка - самбіст стоїть, розташував ноги на однаковій відстані від противника.

 

 2. Навчальні програми для роботи в спеціалізованому  навчальному закладі

Автори: Г. А. Коломоєць, А. А. Ребрина, В. В. Деревянко

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

для загальноосвітніх навчальних закладів 5–9 класи

Варіативний модуль

ВІЙСЬКОВО-СПОРТИВНІ ІГРИ 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Рухова активність та планомірне фізичне навантаження формують фундамент для майбутнього активного та здорового життя людини. Військово-спортивні ігри – це профілактика багатьох захворювань, реалізація ігрових видів діяльності з використанням інноваційних технологій щодо формування гармонійно розвинених, фізично, психічно, соціально і духовно здорових майбутніх громадян – патріотів України.

Варіативний модуль «Військово-спортивні ігри» 3 роки навчання складається із пояснювальної записки, змісту навчального матеріалу, очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць, орієнтовних навчальних нормативів, і переліку обладнання, необхідного для засвоєння модуля.

До розділу «Зміст навчального матеріалу» внесено теоретичні відомості, загальну фізичну підготовку, спеціальну підготовку та військово-прикладну фізичну культуру, військово-спортивні ігри. Теоретичні відомості подаються в межах теоретичних занять та під час виконання практичних завдань.

Розділ «Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць» зорієнтований на якісне засвоєння знань, умінь та навичок поданого матеріалу.

Кожний урок обов’язково включає в себе:

- загальну фізичну підготовку;

- спеціальну підготовку та військово-прикладну фізичну культуру;

- теоретичні відомості та знайомство з військово-спортивними іграми;

- військово-спортивні ігри, естафети і спортивні змагання.

Метою програми є формування стійкої мотивації до захисту власного життя і здоров’я, фізичного розвитку та фізичної підготовки засобами військово-спортивних ігор; виховання та розвиток повноцінної особистості, гармонійної людини, патріота Батьківщини; підготовка учнів/учениць до участі у фінальних етапах Всеукраїнських патріотичних військово-спортивних ігор «Сокіл» («Джура»), «Хортинг», «Козацький гарт», «Школа безпеки», «Сheck point» тощо.

Основним завданням модуля є сформувати в учнів/учениць почуття патріотизму, волі до перемоги, сміливості, наполегливості, організованості та дисципліни.

Під час ігор учні/учениці розвиваються фізично і духовно. Участь в іграх виявляє їх прагнення до збереження духовності та культури власного народу, готовність молодих людей стати справжніми патріотами-захисниками України.

Перевагою варіативного модуля є широкий арсенал різноманітних ігор військово-патріотичного спортивного спрямування, які входять до системи виховання та можливість засобами ігор реалізовувати Концепцію національно-патріотичного виховання дітей та молоді, що сприяє всебічному гармонійному розвитку учнів/учениць, підвищенню рівня їх патріотизму та фізичної підготовленості, зацікавленості до уроків фізичної культури.

Також варіативний модуль не потребує спеціального обладнання та інвентарю, що набуває особливої значимості в умовах соціально-економічної кризи, яка виникла в нашій країні.

З метою профілактики травматизму на уроці слід дотримуватися правил безпечної поведінки.

Для оцінювання розвитку фізичних якостей використовують орієнтовні навчальні нормативи. Під час оцінювання кожна дитина виконує такі випробування окремо або в команді. При цьому в парі з учнем/ученицею може бути вчитель або учень/учениця, який/яка володіє цими навичками на високому рівні.

Під час навчання можна використовувати різноманітні рухливі ігри та естафети, вправи ігрового характеру тощо.

1 рік вивчення

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць

Зміст навчального матеріалу

Теоретичні відомості

Знаннєвий компонент

Учень, учениця:

характеризує історію розвитку військово-спортивних та рухливих ігор в Україні та регіонах; особливості військової (професійної) діяльності захисника Вітчизни;

розкриває стан національно-патріотичне виховання дітей та молоді в контексті українського державотворення;

називає: основні вектори Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді; професійно-важливі якості захисника Вітчизни та засоби розвитку важливих професійних якостей та особистісних властивостей;

Ціннісний компонент

свідомо ставиться до власного здоров’я та здоров’я інших;

дотримується правил безпеки на уроках і під час позаурочних занять.

 

 

Національно-патріотичне виховання дітей та молоді в контексті українського державотворення.

Основні вектори Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді

Історія розвитку військово-спортивних та рухливих ігор в Україні та регіонах.

Особливості військової (професійної) діяльності захисника Вітчизни. Визначення його професійно-важливих якостей. Засоби розвитку важливих професійних якостей та особистісних властивостей.

 

Правила безпеки на уроках і під час та позаурочних заняттях.

Загальна фізична підготовка

Діяльнісний компонент

Учень, учениця:

виконує: комплекси вправ на координацію, швидкість, спритність, гнучкість, силу і витривалість

 

 

 

Стройові та загальнорозвивальні  вправи.

Розвиток основних фізичних якостей.

Спеціальна підготовка та військово-прикладна фізична культура

Діяльнісний компонент

Учень, учениця:

виконує: стрибкові вправи; спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини; вправи на розтягування; вправи для розвитку швидкості, спритності, прикладних психофізичних якостей та особистісних властивостей засобами військово-спортивних ігор; підвідні та підготовчі вправи; метання гранат; прийоми самозахисту;

визначає: рівень розвитку основних та спеціальних фізичних якостей;

бере участь: у подоланні смуги перешкод; заходах з прикладних видів спорту («Хортинг», «Військово-спортивний хортинг», «Поліцейський хортинг», «Пластун», «Бойовий гопак», «Пожежно-прикладний спорт», «Рятувальне багатоборство», «Прикладні стрілецькі види спорту», «Військово-прикладне багатоборство», «Гирьовий спорт» та інші).

 

 

 

Розвиток спеціальних фізичних якостей.

Визначення рівня розвитку основних та спеціальних фізичних якостей.

Фізичні вправи для розвитку прикладних фізичних якостей.

Стрибкові вправи, спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини; вправи на розтягування; вправи для розвитку швидкості, спритності.

Розвиток прикладних психофізичних якостей та особистісних властивостей засобами військово-спортивних ігор.

Система підвідних та підготовчих вправ. Прискорений рух, та метання гранат.

Основи самозахисту. Навчання рухових дій: рухові уміння, рухові навички, рухові уміння вищого порядку. Особливості завдань та вибір методів в залежності від предмету навчання.

Прикладні види спорту в системі патріотичного виховання дітей та молоді («Хортинг», «Військово-спортивний хортинг», «Поліцейський хортинг», «Пластун», «Бойовий гопак», «Пожежно-прикладний спорт», «Рятувальне багатоборство», «Прикладні стрілецькі види спорту», «Військово-прикладне багатоборство», «Гирьовий спорт» та інші).

Військово-спортивні ігри

Діяльнісний компонент

Учень, учениця:

знає і розуміє організацію і проведення Всеукраїнських військово-спортивних ігор, естафет, розваг;

називає: основні Всеукраїнські військово-спортивні ігри

характеризує Положення про Всеукраїнські ігри патріотичного спрямування

володіє навичками командної гри, в якій учні безпосередньо змагаються за спрощеними правилами ігор;

виконує: етапи та види програми Всеукраїнських військово-спортивних ігор

приймає участь: у військово-спортивних, рухливих та народних іграх, естафетах, козацьких забавах, спортивних змаганнях за спрощеними правилами.

застосовує: загальну фізичну підготовку у військово-спортивних та рухливих іграх, естафетах, змаганнях за спрощеними правилами.

 

 

 

Організація та проведення Всеукраїнських військово-спортивних ігор, естафет, розваг.

Всеукраїнські військово-спортивні ігри – як вагомий засіб патріотичного виховання дітей та молоді України. Положення про Всеукраїнські ігри патріотичного спрямування.

Всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра «Сокіл» («Джура»). Молодий українець ХХІ століття: хто він? Як Всеукраїнська гра «Джура» сприяє цьому процесу.

Всеукраїнська військово-спортивна гра «Хортинг-патріот». Філософське та прикладне значення хортингу в формуванні сучасного патріота України.

Всеукраїнський військово-патріотичний фестиваль «Козацький гарт». Значення фестивалю у системі виховання громадянина України.

«Школа безпеки» як пожежно-прикладний вид діяльності та профорієнтація на майбутню професію.

Гра «Сheck point» як елемент миротворчої місії на благо України.

Елементи військово-спортивних, рухливих та народних ігор, естафети, козацькі забави.

 

2 рік вивчення

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць

Зміст навчального матеріалу

Теоретичні відомості

Знаннєвий компонент

Учень, учениця:

розкриває місце Всеукраїнської гра «Сокіл» («Джура») у виховній системі;

називає: основні засоби виховання волі, характеру, формування світогляду засобами гри «Сокіл» («Джура»);

володіє знаннями про український національний характер і виховний ідеал гри «Сокіл» («Джура»); технікою виконання прикладних фізичних вправ;

Ціннісний компонент

дотримується правил безпеки життєдіяльності на уроках і під час позаурочних занять;

застосовує: перевірку особистої гігієни, гігієнічних вимог місця проведення змагань

 

 

 

 

Український національний характер і виховний ідеал гри Всеукраїнської гри «Сокіл» («Джура»). Основи виховання волі, характеру, формування світогляду засобами гри.

Розвиток професійно-важливих якостей майбутніх захисників Вітчизни: рухової координації, концентрації та стійкості уваги, логічного мислення, точності рухів та ін.

Правила контролю та самоконтролю під час занять. Особиста гігієна спортсмена. Гігієнічні вимоги до місць проведення спортивних змагань. Загартовування організму.

Правила безпеки життєдіяльності на уроках і під час позаурочних занять.

Загальна фізична підготовка

Діяльнісний компонент

Учень, учениця:

виконує: комплекси вправ на координацію, швидкість, спритність, гнучкість, силу і витривалість

 

Стройові та загальнорозвивальні вправи.

Розвиток основних фізичних якостей.

 

Спеціальна підготовка та військово-прикладна фізична культура

Діяльнісний компонент

Учень, учениця:

виконує: стрибкові вправи; спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини; вправи на розтягування; вправи для розвитку швидкості, спритності; прикладних психофізичних якостей та особистісних властивостей засобами військово-спортивних ігор; основні прийоми самозахисту;

визначає: рівень розвитку основних та спеціальних фізичних якостей;

бере участь: у заходах з прикладних видів спорту в системі патріотичного виховання дітей та молоді («Хортинг», «Військово-спортивний хортинг», «Поліцейський хортинг», «Пластун», «Бойовий гопак», «Пожежно-прикладний спорт», «Рятувальне багатоборство», «Прикладні стрілецькі види спорту», «Військово-прикладне багатоборство», «Гирьовий спорт»  та інші).

 

 

 

Розвиток спеціальних фізичних якостей.

Визначення рівня розвитку основних та спеціальних фізичних якостей.

Фізичні вправи для розвитку прикладних фізичних якостей.

Стрибкові вправи, спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини; вправи на розтягування; вправи для розвитку швидкості, спритності.

Розвиток прикладних психофізичних якостей та особистісних властивостей засобами військово-спортивних ігор.

Подолання смуги перешкод та метання гранати.

Основні прийоми самозахисту.

Прикладні види спорту в системі патріотичного виховання дітей та молоді («Хортинг», «Військово-спортивний хортинг», «Поліцейський хортинг», «Пластун», «Бойовий гопак», «Пожежно-прикладний спорт», «Рятувальне багатоборство», «Прикладні стрілецькі види спорту», «Військово-прикладне багатоборство», «Гирьовий спорт» та інші).

Військово-спортивні ігри

Діяльнісний компонент

Учень, учениця:

знає і розуміє організацію і проведення Всеукраїнських військово-спортивних ігор, естафет, розваг; права і обов’язки учасників заходів; умови створення і діяльності роїв «козачат», «джур» чи «молодих козаків»;

називає: основні аспекти Всеукраїнських військово-спортивних ігор; історичні витоки козацьких єдиноборств та їх основні види;

володіє навичками командної гри, в якій учні безпосередньо змагаються за спрощеними правилами ігор; вмінням орієнтуватися за топографічною мапою та на місцевості

виконує: етапи та види програми Всеукраїнських військово-спортивних ігор;

вміє: подавати команди та діяти в строю; розподіляти обов’язки у групі залежно від завдань; стройову пісню;

застосовує: загальну фізичну підготовку у військово-спортивних та рухливих іграх, естафетах, змаганнях за спрощеними правилами;

приймає участь: у військово-спортивних, рухливих та народних іграх, естафетах, козацьких забавах, спортивних змаганнях за спрощеними правилами;

бере участь: у заходах річного календарного циклу Всеукраїнської гри «Сокіл» («Джура»): відкриття року, збірки, тренування, свята, мандрівки, екскурсії, таборування під час канікул (осінніх, зимових і весняних), підсумкові заходи, літнє таборування; огляді–змаганні військово–спортивного вишколу

 

 

Організація та проведення Всеукраїнських військово-спортивних ігор, естафет, розваг. Права і обов’язки учасників змагань. Права і обов’язки суддів.

Військове орієнтування: топографічна мапа, компас, орієнтування на місцевості та поняття азимуту.

Організація заходів річного календарного циклу Всеукраїнської гри «Сокіл» («Джура»): відкриття року, збірки, тренування, свята, мандрівки, екскурсії, таборування під час канікул (осінніх, зимових і весняних), підсумкові заходи, літнє таборування; огляди–змагання військово–спортивного вишколу. Основи військового впоряду. Стрій і пісня.

Всеукраїнська військово-спортивна гра «Хортинг-патріот». Історичні витоки козацьких єдиноборств та їх основні види.

Всеукраїнські патріотичні військово-спортивні ігри «Хортинг», «Козацький гарт», «Школа безпеки», «Сheck point»  тощо.

Елементи військово-спортивних, рухливих та народних ігор, естафети, козацькі забави

 

 

3 рік вивчення

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць

Зміст навчального матеріалу

Теоретичні відомості

Знаннєвий компонент

Учень, учениця:

характеризує історію розвитку військово-спортивних та рухливих ігор в Україні та регіонах;

розкриває сутність раціону харчування юного спортсмена, збалансованого білками, жирами, вуглеводами, мінеральними солями і вітамінами;

застосовує: контроль власного раціону харчування

пояснює правила, закони і традиції туристів, техніку організації туристського бівуака;

поняття «бівуак»;

характеризує фізичну підготовку орієнтувальника;

володіє елементами орієнтування у заданому напрямку;

наводить приклади умовних знаків

Ціннісний компонент

дотримується правил безпеки на уроках і під час позаурочних занять

 

 

Напрями, форми, методи та прийоми козацько-лицарського виховання.

Роль молодіжних громадських організацій у плеканні нової національної еліти.

Роль режиму дня, харчування, загартування і регулярності занять обраним видом спорту у формуванні здорового способу життя.

Правила безпеки на уроках і під час позаурочних занять.

Орієнтування у заданому напрямку. Умовні знаки. Фізична підготовка орієнтувальника.

Загальна фізична підготовка

Діяльнісний компонент

Учень, учениця:

виконує: комплекси вправ на координацію, швидкість, спритність, гнучкість, силу і витривалість

 

Стройові та загальнорозвивальні вправи.

Розвиток основних фізичних якостей.

Спеціальна підготовка та військово-прикладна фізична культура

Діяльнісний компонент

Учень, учениця:

виконує: стрибкові вправи; спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини; вправи на розтягування; вправи для розвитку швидкості, спритності. Розвиток прикладних психофізичних якостей та особистісних властивостей засобами військово-спортивних ігор;

визначає: рівень розвитку основних та спеціальних фізичних якостей;

бере участь: у заходах з прикладних видів спорту в системі патріотичного виховання дітей та молоді («Хортинг», «Військово-спортивний хортинг», «Поліцейський хортинг», «Пластун», «Бойовий гопак», «Пожежно-прикладний спорт», «Рятувальне багатоборство», «Прикладні стрілецькі види спорту», «Військово-прикладне багатоборство», «Гирьовий спорт» та інші).

 

 

 

Розвиток спеціальних фізичних якостей.

Визначення рівня розвитку основних та спеціальних фізичних якостей.

Фізичні вправи для розвитку прикладних фізичних якостей.

Стрибкові вправи, спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини; вправи на розтягування; вправи для розвитку швидкості, спритності.

Розвиток прикладних психофізичних якостей та особистісних властивостей засобами військово-спортивних ігор.

Прикладні види спорту в системі патріотичного виховання дітей та молоді («Хортинг», «Військово-спортивний хортинг», «Поліцейський хортинг», «Пластун», «Бойовий гопак», «Пожежно-прикладний спорт», «Рятувальне багатоборство», «Прикладні стрілецькі види спорту», «Військово-прикладне багатоборство», «Гирьовий спорт» та інші).

Військово-спортивні ігри

Діяльнісний компонент

Учень, учениця:

Знає і розуміє:  поняття «патріот», «патріотизм», «патріотичне виховання», «національно-патріотичне виховання», «патріотична вихованість» тощо;

називає: основні якості та риси характеру, які формуються у процесі Всеукраїнських військово-спортивних ігор;

характеризує: правила поведінки в спортзалі, на спортивному майданчику, у навчальному закладі, під час екскурсій та змагань; правила дорожнього руху; правила проведення туристських подорожей з учнівською молоддю;

володіє навичками командної гри, в якій учні безпосередньо змагаються за спрощеними правилами ігор;

виконує: етапи та види програми Всеукраїнських військово-спортивних ігор;

застосовує: загальну фізичну підготовку у військово-спортивних та рухливих іграх, естафетах, змаганнях за спрощеними правилами;

приймає участь: у військово-спортивних, рухливих та народних іграх, естафетах, козацьких забавах, спортивних змаганнях за спрощеними правилами; шкільному літньому виховному оздоровчому наметовому таборі; в естафетах з проходженням етапів; у проходженні дистанцій 200–500 м з елементами крос-походу;

володіє:  навичками командної гри, в якій учні безпосередньо змагаються за спрощеними правилами ігор

 

 

Патріотизм, національно-патріотичне виховання, патріотична вихованість дітей та молоді України у процесі військово-спортивних ігор.

Виховання особистості в процесі гри: сміливість, рішучість, активність, організованість, дисциплінованість, повага до товаришів, вміння змагатися в команді.

Всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра «Сокіл» («Джура»). Проведення шкільного літнього виховного оздоровчого наметового табору, участь козацьких та молодіжних виховних організацій, військових частин, туристичних чи спортивних клубів (організацій), організація табору, підбір місця, підготовка програми, робота таборової старшини.

Всеукраїнські патріотичні військово-спортивні ігри «Хортинг», «Козацький гарт», «Школа безпеки», «Сheck point»  тощо.

Правила поведінки в спортзалі, на спортивному майданчику, у навчальному закладі, під час екскурсій та змагань. Правила дорожнього руху. Правила проведення туристських подорожей з учнівською молоддю.

Естафети з технічним проходженням етапів. Проходження дистанції з елементами крос-походу

Елементи військово-спортивних, рухливих та народних ігор, естафети, козацькі забави

 

Орієнтовні навчальні нормативи для оцінювання розвитку фізичних якостей

 

Рік вивчення

 

 

Навчальні нормативи

 

 

Рівень компетентності

низький

середній

достатній

високий

1 рік вивчення

Згинання та розгинання рук в упорі лежачи, (кількість разів)

Хл.

(від підлоги)

До 4

4

7

10

Дівч.

(від лави)

До 4

4

6

8

Піднімання тулуба в сід за 30 с,

(кількість разів)

Хл.

До 10

10

20

28

Дівч.

До 9

9

18

27

«Естафетний» тест (швидкість реакції, см)

Хл.

19,0

18,0

17,3

16,3

Дівч.

19,5

18,5

17,5

16,5

2 рік вивчення

Згинання та розгинання рук в упорі лежачи, (кількість разів)

Хл.

(від підлоги)

До 6

6

10

14

Дівч.

(від лави)

До 5

5

7

9

Піднімання тулуба в сід за 30 с,

(кількість разів)

Хл.

До 11

11

19

29

Дівч.

До 10

10

18

28

Біг  по пересіченій місцевості без врахування часу (м)

Хл.

До 700

700

900

1200

Дівч.

До 500

500

700

900

3 рік вивчення

Нахил уперед з положення сидячи, (см)

Хл.

До 2

2

4

7

Дівч.

До 7

7

9

12

Стрибки через скакалку за 1 хв,

(кількість разів)

Хл.

60

65

70

8090

Дівч.

67

70

75

90

Подолання умовного яру за допомогою маятника (см)

Хл.

 

Менше

 

150

150

250

350

Дівч.

Менше

120

120

200

280

Примітки:

Швидкість рухової реакції визначається за допомогою «естафетного» тесту (хват падаючої гімнастичної палиці). Зміст цього тесту такий: учень/учениця набуває вихідного положення – ноги нарізно, руки зігнуті в ліктях і притиснуті до тулуба, пальці однієї руки стиснуті у кулак і вертикально утримують градуйовану в сантиметрах палицю діаметром 3–5 см і завдовжки 70–80 см. За сигналом учень швидко розтискає кисть і також швидко тією ж рукою захоплює палицю. Менша різниця (см) між двома хватами свідчить про кращу рухову реакцію. Тест повторюється 2–3 рази. Враховуються середні значення показника.

 

Обладнання, потрібне для вивчення

модуля «Військово-спортивні ігри»

пор.

Обладнання

Кількість, шт.

1.  

Бруси гімнастичні паралельні

(або навісні)

1

2.  

Лава гімнастична

4

3.  

Мат гімнастичний

4

4.  

Канат

2

5.  

Перекладина гімнастична (або навісна)

2

6.  

Скакалка

10

7.  

Стінка гімнастична

4

8.  

Гімнастична палиця

15

9.  

Намет

10

10.  

Рюкзак туристський на 40, 75–90 літрів

30

11.  

Спальник

30

12.  

Карімат (килим)

30

13.  

Шолом захисний

10

14.  

Індивідуальні системи страховки

15

15.  

Компас

15

16.  

Казанки на 6–8 літрів

4

17.  

Мотузка основна 10 мм

500 м

18.  

Мотузка допоміжна 8 мм

200 м

19.  

Мотузка «репшнур» 6 мм

150 м

20.  

Карабін зі звичайною муфтою

50

21.  

Карабін з муфтою (автомат)

50

22.  

Спусковий пристрій «вісімка»

8

23.  

Блок (моно)

2

24.  

Блок (тандем)

2

25.  

Жумар

6

26.  

Блок-затискувач

6

27.  

Блок-затискувач грудний

6

28.  

Поміст

5

29.  

Гиря вагою 8 кг

10

30.  

Ємність для магнезії

1

31.  

Пристосування для збереження гир

1

32.  

Секундомір

1

33.  

Лінійка для вимірювання відстаней на мапі

30

34.  

Топографічні і спортивні мапи

Різні

35.  

Місцеві спортивні мапи пересіченої місцевості

30

36.  

Планшет для мапи

30

37.  

Перелік умовних знаків для спортивних мап

30

 



Немає коментарів:

Дописати коментар